torsdag 22 september 2016

Testar på livet som vegetarian

Först och främst vill jag tacka för alla fina meddelanden jag fått efter föregående inlägg.

Nu har jag varit sjuk i nästan en vecka. Jag har alltså inte kunnat träna på en vecka, vilket jag tycker är dötrist. Jag har varit förkyld, ont i halsen och allmänt trött. Men nu är jag på bättringsvägen och hoppas att kunna köra ett lugnt pass på rullskidorna imorgon eller lördag morgon.

För övrigt så har jag bestämt mig för att testa på hur det är att vara vegetarian & endast äta ekologiska råvaror. Ska bli väldigt spännande. Jag kommer testa på livet som "Lakto-ovo-vegetarian". Det innebär att jag inte får äta kött (inklusive fågel, fisk & skaldjur). Det jag däremot får äta är ägg och mejeriprodukter. Istället för att jag ska sitta här och försöka förklara de olika typerna som finns så gör vi så här:

Vegan får äta: Vegetabilier
Lakto-vegetarian får äta: Vegetabilier & mejeriprodukter
Ovo-vegetarian får äta: Vegetabilier & ägg
Lakto-ovo-vegerarian får äta: Vegetabilier, mejeriprodukter & ägg
Pescetarian får äta: Vegetabilier, mejeriprodukter, ägg, fisk & skaldjur
Demivegetarian får äta: Vegetabilier, mejeriprodukter, ägg fågel och/eller fisk

Jag vet inte riktigt hur det kommer bli. Jag har ju alltid ätit kött som om det skulle vara en självklarhet. Jag vet att det är viktigt att få i sig vitaminer, omega 3 och allt vad det heter. Jag har därför spenderat mycket tid här framför datorn och googlat. Vad vore livet utan google? Ikväll tänkte jag iallafall försöka mig på att göra Pasta bolognese med veganfärs från Hälsans Kök. Nam?

I skrivande stund sitter jag och dricker en Super Green drink från Renée Voltaire. Jag hade förväntat mig något riktigt hemskt som skulle åka hiss upp och ner i halsen och sluta som spya i slasken. Tro det eller ej, den smakade jättegott. Jag testade den som heter Super Greens med vetegräs, spirulina och mynta (se bifogad bild). Den är rik på protein, vitamin E, kalcium och järn.

Förresten... Har ni smakat på ekologisk ost? Det gjorde jag för första gången idag.. Det smakade faktiskt ost och inte ost utan smak. Intressant, jag vet.

Nu måste jag försöka fixa min telefon som sjunger på sista versen. Inget ljud/högtalare fungerar så om ni hade tänkt att ringa till mig så behöver ni inte försöka, för jag hör inte vad ni säger.

/M.

Bilen är lånad från Renée Voltaires hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar