lördag 20 augusti 2016

Taking care of yourself is the best selfish thing you can do.

Den senaste tiden har jag ökat ganska mycket i antal träningstimmar / vecka. Det är något som folk har snappat upp och jag har fått en massa frågor. Varför tränar du så mycket? Kan det verkligen vara hälsosamt? Vad tränar du till? Vad äter du? etc etc.
Jag tänkte att jag skulle skriva att inlägg ang detta istället för att sitta och svara alla och få fler frågor ang detta.
Först och främst - Det här med att öka i antal träningstimmar osv var något jag kom och tänka på när jag var i Norge för några veckor sedan. Jag fick upp ögonen för att bestiga berg och leva det så kallade "fjällivet" på ett helt annat vis än vad jag har gjort förut. Att spendera flera timmar i den norska naturen är något jag verkligen önskar att jag kunde göra dagligen.

Jag tränar för att kunna äta & äter för att kunna träna. Jag mår bra när jag tränar och jag älskar att stå och staka i flera timmar på mina rullisar. Eller varför inte sitta på en cykel och trampa i några timmar? Det gör jag med glädje. Men för att kunna göra det så måste jag äta. Simpelt. Jag äter allt jag vill. Idag har jag ätit choklad & korv. Inte samtidigt. Men det är ju inget som är speciellt nyttigt.. Eller?!
För er som har följt mig de senaste åren vet att jag under en längre tid har haft otroligt mycket problem med hur jag ser ut. Mycket ångest över vad jag äter och om jag missar träningspass osv. Det här är något som jag har försökt att ändra på under en längre period. Jag har försökt att ta hjälp av personliga tränare med mängden träning och mat men det slutar alltid likadant. Jag hamnar i en svacka där jag inte tycker träning är skoj och jag vill bara äta allt som jag inte får enligt mitt "kostschema". Då kommer ångesten. Att leva på så kallad "clean food" fungerar för mig i några veckor, men sen tar det stopp. Att vare dag äta gröt med bär till frukost. Kyckling, potatis och grönsaker till lunch och middag. Jag klarar det i max 4 veckor. Jag är inte den enda som är så här. Det är jag helt säker på. Folk nu förtiden tror att man mår så jäkla bra bara för att man äter helt clean och går till gymmet och är där en timme om dagen, sju dagar i veckan, kör samma pass med samma övningar. Men vet ni vad? Det är så jäkla fel. Den senaste tiden har jag ätit precis vad jag velat, tränat precis så mycket som jag vill, gått ut och tagit en öl eller legat på soffan en hel dag och jag har aldrig mått bättre. Jag säger inte att jag kan ligga på soffan sju dagar och inte få ångest, men jag kan ligga där en dag och veta att jag tränade igår och kommer att göra det imorgon. Något jag aldrig har kunnat göra förut.
Att må bra är att göra vad man själv känner för i en viss mängd. Sen att jag tränar så mycket och äter mycket är något jag gör för att jag mår bra av det. Men om jag tar bort träningen eller ändrar om i kosten så kommer jag inte må så bra som jag faktiskt gör.
Det är alldeles för många som tror att man måste äta si och så och träna si och så för att må bra och se bra ut. Bara för er som inte tror på mig så kan jag säga att jag droppat 3 kg bara av att öka träningen och äta MER mat.

Har jag något mål då? Ja, det har jag faktiskt. Jag vill försätta må bra och göra vad jag älskar. Jag ska under 1 år träna stenhårt för att ta Kebnekaise med storm. Jag ska utmana mig själv med tävlingar inom sporter som jag vill hålla på med. Men den enda som jag kommer att tävla mot är mig själv. Jag har under så många år jämfört mig själv med andra och tävlat mot andra och haft för höga krav på mig själv och det bryter bara ner mig. Det finns bara en man ska tävla emot och det är sig själv. Det är bara du som kan bestämma hur hårt du ska pressa dig själv och vilka mål du ska sätta.
Långsiktiga mål då? Ja, Det finns det också. Mer en dröm kanske, men jag ska göra vad jag kan. Jag vill år 2020 bestiga Afrikas högsta berg - Kilimanjaro. Fysiskt tror jag inte att detta kommer vara några problem, men det kostar pengar, det är hög höj etc. Det krävs att jag jobbar så att jag kan komma till höjden och träna där, samt spara pengar för att resan ska vara möjlig. Sen kan jag ju inte sticka under stolen med att vasaloppsveckan är något som ligger mig varmt om hjärtat och något jag vill deltaga i. Längdskidor överlag är något jag älskar, så självklart har jag som mål att deltaga i några lopp i vinter.

Tror nog att jag har svarat på de flesta frågor här. Glöm inte att det är bara du själv som kan sätta dina mål och det är bara du som kan ta dig själv dit du vill. Gör det för dig själv och ingen annan.

/M.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar